måndag 27 juli 2009

En om dagen...

Som jag lovade... En eller ett par bilder om dagen från mitt drömhus...


Här börjar vi! Bilderna kommer att beskrivas i den färg och form jag önskar dem i och även vilket rum jag önskar placera dem i... Detta med undantag för mindre möbler och hantverk av olika slag som jag ännu inte funnit rätt plats åt, men som jag vet att jag vill ha i mitt drömhus:)


För att underlätta för er kära läsare kommer en liten beskrivning av husets rum...


Detta är då inte det ultimata drömhuset, utan snarare en "mellanversion" som faktiskt inte skulle vara omöjlig för mig att förverkliga en dag... Inchallah...


Det är mer troligt att jag skulle ha råd med en lägenhet, så det är utgångsläget...


Jag vill dock ha 2 badrum, varav ett klassiskt arabiskt, med bara "hål i golvet" istället för västerländsk toalett. Dock skall dusch med varmvatten finnas i båda badrummen, eftersom mina duschar är något jag inte gärna är utan!


Köket skall ha arbetsyta för ett par personer, så att man kan laga mat ihop, och kanske även plats för ett litet bord med stolar.


Jag vill även ha en stor marockansk salon, deras motsvarighet till vardagsrum, ett rum där man kan umgås såväl när man har finbesök som när man känner för vanligt vardagshäng med familj och vänner. Detta rum skall vara stort nog att delas i två delar, allt för att få rum med två olika marockanska stilar... Jag vet... Det låter konstigt, men när ni kommer se mina bilder kommer det kanske att få er hänförda istället för förfärade:)


Jag vill även ha en ganska stor terass, eller "stah" som man säger på Marockanska...


Ett ställe att såväl kunna lapa sol på, som att kunna dra sig tillbaks på när solen går ner och muezzin ropar ut att det är tid för bön från närmsta minaret...


Lägenheten skall så klart även ha en hall, som ska få mina gäster att känna sig välkomna in och som skall rymma ytterligare några typiska Marockanska inredningsdetaljer...


Nu saknas i princip bara sovrummet... Ett härligt rum, där man lätt hittar ro och kan falla i sömn närhelst man önskar... Sovrummet skall gå i typiskt "Tusen och en natt-tema"... *drömmer mig bort*


Nåväl, tror att det var alla rum, nu börjar utläggandet av bilder...




En vacker flaska för "attar" det vill säga arabisk parfym... Skulle passa fint på mitt sminkbord i sovrummet...



En gammal kista fylld med vad än man kan tänkas behöva plats för i ett hem...



Detta badrum är för avancerat för mig, men jag kan ändå inte låta bli att ta med bilden bara för att jag så gärna skulle krypa ner i det där badet en kall och fuktig Januariafton... Självklart assisterad av min privata baderska som väntar på att jag skall stiga upp, redo med varma handdukar...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar