måndag 27 juli 2009

Ert drömhus? Un maison de tes rêves?





Ja, kära läsare... Så här på kvällen frågar jag er...

Hur ser ert drömhus ut? Var ligger det? Hur är det inrett?

Själv har jag nog flera drömhus, beroende lite på var de skulle ligga...

Jag har en dröm om hur mitt hus (eller snarare lägenhet) skulle se ut här i Sverige, och det skiljer sig ganska mycket från hur mitt drömhus i t.ex. Marocko ser ut.

Lägenheten som jag bor i här hemma i Sverige är egentligen en drömlägenhet, den har perfekt läge (stans bästa ur min synvinkel), och jag var så glad när vi flyttade hit när jag var 13 år.

Å andra sidan, får man lov att drömma, skulle jag inte tacka nej till en lägenhet i samma kvarter där jag bor nu, men kanske en riktig våning... En stor våning, med många rum, 2 entréer, en stor takterass, eget spa med bastu och högt i tak! Men det är som sagt var bara en dröm, en dröm som jag sannolikt aldrig kommer att ha råd med, särskilt inte med den prisnivån som Stockholmslägenheterna ligger på i dagsläget, och inte heller med tanke på en simpel sjuksköterskelön... Nåväl, när det kommer till kritan är jag ju ganska nöjd med det jag redan har, men drömmar är trevligt då och då...

Men... När jag verkligen tänker på drömhus, ja då tänker jag på ett hus i Marocko, där jag och familj kunde bo några månader om året, där jag hade plats och råd att bjuda in mina vänner till mitt egna palats, där de med mig kunde få njuta av "Pays de merveilles" och den kända marockanska gästvänligheten.

Helst av allt skulle jag önska mig en Riad, ett gammalt arabiskt hus, med egen liten innergård, kanske två till tre våningar... Även dessa godbitar börjar nästan bli omöjliga att köpa (om man inte har väldigt gott om pengar eller har ett av dessa gamla hus i sin Marockanska släkt). De har på de senaste årtiondet blivit omåttligt populära att köpa och ha som semesterbostäder för välbärgade Europeer från främst England och Frankrike, men även kändisar och andra rika kommer från hela världen och erövrar mer och mer av Marocko känns det som...

Skulle jag slippa tänka på pengarna så är nästa problem vilken Marockansk stad som skulle vara perfekt för mitt hus... Norra delarna går bort, är inte överdrivet förtjust i Marocko norr om Fés, även om landskapen är otroligt vackra!

Casablanca är en underbar stad (nu kommer många protestera), men det här jag ju faktiskt MIN blogg och ingen annans, och för mig är Casablanca en metropol där man hittar massor av det jag gillar bäst i Marocko, såväl orientaliskt som västinspirerat, såväl gammalt som nytt, människor från de allra fattigaste familjerna i medinan och förorterna till de rikaste av rika i välbärgade Anfa och Aïn Diab. Det är en kontrasternas stad, ständigt full av liv, en stad som jag tog till mitt hjärta i början av 2000-talet, och som alltid kommer ha en speciell plats där...
Visst, det kan vara lite för mycket trafik, avgaser och ljud ibland, men det gör mig ingenting, Casablanca är en mélange av allt, och en mycket speciell stad för den som verkligen tar sig tid att undersöka och upptäcka staden! Ja, jag är nog en äkta Casaouia, så är det då klart, är Casablanca staden för mitt hus??

Nja... Jag vet inte helt säkert... Det skulle kanske i sådana fall vara i gamla Habbous, eller lite utanför staden längs med Atlantkusten söder om staden... Om jag inte var helt ekonomiskt oberoende förstås, och kunde köpa loss en bit större mark i Aïn Diab eller längs La Corniche...

En annan stad som är mysig och som jag tycker mycket om är El Jadida, en dryg timme söderut från Casablanca. En gammal hamnstad, där portugisernas intagande av staden för många hundra år sedan fortfarande syns. En underbar stadsstrand, en mysig citykärna, och ännu en paradisstrand lite söder om staden, en av världens vackraste sägs det; Sidi Bouzid...
Hm... Vet inte, Jadida kanske är för litet??

Marrakech då? Den röd-rosa staden omringad av vackra berg, kunde inte det vara något?
Jo då, jag är definitivt förälskad i Marrakech, varken för stort eller för litet, mycket vacker natur, och oändliga mysiga gränder i gamla staden att förvilla sig i... Ett glas nypressad apelsinjuice för ett par Dirham (ungefär samma som kronan, lite beroende på kursen...), eller en nylagad tajine på plats direkt där på det magiska torget Djema el Fnaa... Jo det kunde jag leva med, men havet då? Jag skulle sakna havet! Även om det numera finns vackra artificiella strandoaser som "La Plage Rouge" så är det inte samma sak som att ligga på en sandstrand och lyssna till havets brus...

Ja, som ni ser... Det är inte helt lätt att välja en plats rakt upp och ner, inte ens för en Marocko-lover som jag... Eller vore det kanske till och med enklare om jag inte varit så förtjust i landet och inte hade rest runt så mycket?

Nu handlar det här inlägget nästan mer om var mitt hus skulle vara beläget än hur det skulle se ut, men för att gottgöra detta kommer jag nästan dagligen här framöver att lägga in en bild, som klippt och skuren, ur mitt marockanska drömhus...

För att ni som ännu inte besökt detta magiska land ska förstå vad jag surrar om, kommer också ett inlägg längre fram med bilder från mina resor i Maghreb... Maghreb mon amour...

För att visa er lite av huset jag drömmer om kommer några bilder, från just Marockanska riads här under... Förstår ni att jag drömmer?? :)








2 kommentarer:

  1. Underbara bilder, gud så vackert!!! Förstår att detta är något du drömmer om! En vacker dag gumman, det är jag övertygad om! Puss!!

    SvaraRadera