fredag 31 juli 2009

Livres, livres livres...





Hur är det med er kära läsare, läser ni mycket?


Vad läser ni? Böcker, magazines, dagstidningar??
Jag älskar att läsa, framför allt böcker...

Det är sällan som jag somnar på kvällen utan att ha läst ett eller ett par kapitel ur boken jag läser för tillfället...

Jag gillar många olika slags böcker, men har en särskild favoritgenre, nämligen levnadsöden som utspelar sig i orientaliska länder eller miljöer... Min favoritbok all time är Tusen och en natt...

Finns ingen annan bok som jag läst som fängslat mig så...
Här kommer lite inspiration och mer information för att trollbinda er och få er att läsa detta underbara alster...
Huvudberättelsen handlar om att vesirens dotter Sheherazade skall tillbringa en natt med kung Shariar, för att sedan i gryningen avrättas. För att undgå döden berättar Scheherazade en saga för kung Shariar, skickligt väver hon in en saga i en annan och när gryningen kommer är kungen så spänd på hur det ska sluta att han låter Sheherazade leva ytterligare ett dygn. Sheherazades sagor varar 1001 nätter... Hur hennes öde slutar får ni bara reda på om ni läser boken...

Många av sagorna i Tusen och en natt har idag kommit att bli en del av allmänbildningen att känna till, både i väst och öst. Av alla de mest välkända sagorna känns, ''Aladdin och den underbara lampan'', ''Ali Baba och de fyrtio rövarna'' och ''Historien om Sindbad sjöfararen'' igen.

Andra böcker som jag läst nyligen och som fick en särskild plats i mitt bibliotek är "Flyga drake" och "Tusen strålande solar" av Khaled Hosseini, "Flickan som vävde sidenmattor" av Anita Amirrezvani, "Samira och Samir" av Siba Shakib, samt "Yacoubians hus" av Alaa al-Aswany... Dessa böcker var alla riktiga bladvändare, som jag aldrig ville lägga ifrån mig, och som jag verkligen saknade när de var utlästa.

Hoppas ni fått lite inspiration inför ert nästa besök i bokhandeln!

Todelooooo/ Mlle Alflilaoulila


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar